Ne güzel demiş atalarımız: Ne kadar köfte, o kadar ekmek. Yoksa dememiş mi? Bu söz sokak argosu muydu, bilemedim şimdi. Neyse.
Öğretmen maaşları ile öğrenci başarısı arasında bir ilişki var mı diye
bakmış, istatistikçiler ve eğitimciler. Gerçi biz zaten biliyoruz.
Araştırma sonuçlarını beklemeden de söyleyebiliriz: Hiç üç kuruşa
çalışan, emeği sömürülen ve değeri bilinmeyen ile el üstünde tutulan bir
olur mu?
Mesela orta öğretimdeki öğrenci başarısında liste başı durumundaki
Finlandiya
’da öğretmenler yılda
42.810 dolar maaş
alıyorlarmış.
TL cinsinden ayda 7.000 liradan fazla
yani.
Ayda 7 bin lira maaş!
Kime?
Öğretmene!
Çok mu?
Şimdi içinizden “e, çok tabii” diyorsanız, eğitim adına başımıza gelen her şeye müstahaksınız kardeşim. Kusura bakmayınız.
İyi maaş, nitelikli özlük hakları, kaliteli personeli sektöre / mesleğe
çeker. Kaliteli, kabiliyetli personel de sektörü / mesleği yükseğe
taşır. Bakınız,
Finlandiyalı öğrenciler 2012 - PISA sınavlarında dünya birincisi
olmuş.
Bizdeki durum
nedir?
Başarıda 65 ülke içinde 42. sıradayız
. Öğretmen
maaşları da aylık ortalama 2.000 – 2.200 TL
civarında.
Şimdi kimse kalkıp öğretmenlik kutsal meslektir, gönül işidir falan
demesin. Herkesin geçindirmek zorunda olduğu bir ailesi var ve herkes
emeğinin karşılığını alacağı bir işte çalışmayı hak eder. Bir öğretmen
onuruyla yaşamını sürdüreceği kadar para kazanamazsa, ülke eğitimi de bu
halde olur.
Yani denklem basit: Ne kadar köfte o kadar ekmek…
Orta boy bir Avrupa ülkesinin nüfusu kadar öğrencimiz var. Bu yıl
(2014-2015) kaç öğrenciyle başladık, eğitim – öğretime dersiniz?
Okul öncesinde 1.065.000
İlkokulda 5.645.000
Ortaokulda 5.090.000
Liselerde 4.600.000
Toplam 16.400.000
Yani?
Mesela liselerde toplam 4 milyon 600 bin öğrenci var demek, neresinden
baksak her sene 1 milyon civarı genç liseden mezun olacak, üniversite
kapısına dayanacak demektir. Nerede okuyacak bu çocuklar?
Üstelik sevdikleri, becerebilecekleri bölümlerde okumak isteyecekler.
Liselerimizdeki devasa başarısızlık ortadayken tercih edecekleri
bölümlerin öyle pek de “demirden leblebi” olmasın isteyeceklerdir.
Anlaşılan bu yüzden, 2014 sınav sonuçlarına göre
üniversitelerimizde 918 bölüm boş kalmış
. Yani aday öğrencilerden bir teki bile bu bölümleri tercih etmemiş. Çoğu
fizik, kimya, biyoloji
gibi temel bilimlerin uzmanlık eğitimi verilen bölümlermiş.
Şaşırdık mı?
Bu durum karşısında “talep yok” gerekçesiyle kimi üniversitelerdeki
fizik, kimya, biyoloji
bölümleri kapatılmaya, yetişmiş akademik kadrolar dağıtılmaya başlandı.
Şaşırdık mı?
Daha
önceki yazılarımdan birinde
ısrarla sormuştum: Üniversiteye girişteki başarı oranı en yüksek lise
türü olan öğretmen liseleri kapatılıyor, yerine üniversiteye girişteki
başarı oranı en düşük lise türü olan imam hatiplerin sayısı
arttırılıyor. Neden? Çocuğunu imam hatip ortaokullarına ve liselerine
yollayan veliler veya bu okula devam eden öğrenciler de eğitim
kalitesinin yükseltilmesini talep eder görünmüyor. MEB’den de özelde
imam hatiplerin genelde ortaöğretimin eğitim kalitesini artırmak yönünde
atılmış bir adım duymadık bugüne kadar…
Şaşırdık mı?
Ne yazık ki eğitime dair tüm veriler akademik başarının önümüzdeki yıllarda daha da düşeceğini işaret ediyor.
Son olarak, Türkiye’nin 2014 yılında Milli Eğitime ayrılan bütçesi,
yıllık 25 milyar $ civarında. Az mı çok mu anlamak için bir
karşılaştırma yapmak lazım.
Mesela ABD’deki Harvard Üniversitesinin yıllık bağış geliri 32 milyar $ …
Mesela
Avrupa ülkeleri içinde eğitime en düşük payı ayıran
ülkeyiz…
Eğitimde dünya ülkeleriyle karşılaştırılabilir bir başarı beklemek için
gerekli altyapıyı hiçbir yönüyle oluşturmadık. En azından öğretmen
maaşlarında hissedilir bir artış yapılsa da yetenekli gençler, en yüksek
notlarla mezun olan öğretmen adayları başka mesleklere yöneleceklerine
eğitimi seçse… Öğretmenlerimiz mesleğe başlarken 7.000 TL maaş alsa
mesela...
Değişim için ne güzel bir başlangıç olurdu!
Öğretmene verdiğini öğrenciden alacak, gelecek için en işe yarar yatırımı yapmış olacaktır, ülkemiz.
http://vivahiba.com/article/show/egitimde-ekmek-kofte-denklemi-ve-sorunlar/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder