Geçenlerde yazmıştım:
Öğretmen
Liseleri ile karşılaştırılınca İmam Hatip Liselerinin başarısı çok
düşük. Öğretmen Lisesi mezunlarının %56,8’i üniversiteyi kazanırken bu
oran İHL’lerde %16,5 gibi korkunç bir seviyede. Bir başka deyişle
öğretmen lisesi mezunlarının yarıdan fazlası üniversiteli olmayı
başarırken, mezun olmuş her 7 imam hatipliden ancak 1’i üniversiteyi
kazanabiliyor. 10’da 5 nerde, 10’da 1 nerde…
Söz konusu yazımı iki soruyla bitirmiştim:
- Neden başarısı daha yüksek olan öğretmen liseleri kapatılıyor ve imam hatip liseleri çoğaltılıyor?
- İmam hatip liselerinde gözlenen bu ciddi başarısızlığın giderilmesi için ne gibi tedbirler alınıyor?
Bu
sorular hançer gibi kalbimize saplı dursun, gelin okullar açılmadan
hemen önce Türkiye Cumhuriyetinde milattan sonra 2014 senesinde 15 – 18
yaş aralığındaki gençlere okutulan derslere bakalım ve başka sorular
soralım.
*
İmam hatip, anadolu imam hatip, genel, anadolu, fen ve sosyal bilimler
liselerinin zorunlu ders programları neden birbirinin tıpatıp aynısı?
*
Tarih, coğrafya, matematik, fizik, kimya, biyoloji dersleri; yani temel
bilimler neden fen liseleri hariç tüm okullarda sadece 2 (yazıyla iki)
yıl okutuluyor? Bu lise eğitiminin fiilen iki yıla indirilmesi değilse
nedir?
*
“Seçmeli Dersler” listelerinde yer alan derslerin her biri geçekten
seçmeli mi? Mesela her sosyal bilimler lisesinde en az bir astronomi
öğretmeni istihdam ediliyor mu? Ya da her lisede (düz / anadolu / fen /
sosyal bilimler) yeter sayıda Bilgi ve İletişim Teknolojisi öğretmeni
var mı?
*
Yok ise, öğrenciye “kusura bakma, sen Astronomi seçmek istedin ama biz
sana mecburen Hz. Muhammed’in Hayatı dersi okutacağız. Çünkü elimizde
sadece o dersin hocası var” mı deniyor? O zaman nerede kaldı “seçmeli”?
Seçmeli yok, zorunlu seçmeli var, öyle mi? (Yirmi yılı aşkın tecrübeyle
söylüyorum, büyük oranda böyle olacak.)
*
İmam hatip veya anadolu imam hatip liselerine devam eden öğrencilerin
önüne neden diğer okullardaki kadar zengin bir seçmeli ders listesi
konulmuyor? Seçmeli ders listesinin zorunlu derslerden içerikçe hiçbir
farkı yok. Kapsam daha geniş, o kadar. Türkiye’de İHL öğrencileri
arasında Mantık, Matematik, Fizik, Astronomi gibi dersleri okumak
isteyecek tek bir öğrenci bile olmadığı mı varsayılıyor? Orta çağda
Semerkant’taki Registan Medresesinde bile daha fazla pozitif bilim
okutuluyordu efendiler!
*
4+4+4 sisteminin başına takılıp kalarak ardarda yaşı 6’dan küçük
çocukların okula başlatılması üzerine inceleme / araştırma / rapor
yayınlayan kurumlar uyuyor mu? Daha düne kadar 3 yılda zar zor bitirilen
Tarih, Coğrafya, Fizik, Kimya, Matematik müfredatları nasıl olmuş da 2
yılda halledilir (!) olmuş? Ülkeye gelecekte Matematik bilen adam lazım
olmayacak mı?
*
Lise eğitiminde temel bilimlerin güdükleştirilmesi, üniversitelerde 4
yıllık fizik, kimya, biyoloji bölümlerinin “talep yok” bahanesiyle
sessiz sedasız kapatılması, yetişmiş hocaların ıskartaya çıkarılması,
%16 başarıyı bile güçlükle yakalayan imam hatiplerin eğitim sisteminin
omurgasına yerleştirilmesi ve bu okullarda başarıyı artırıcı tek bir
önlem alınmaması… Bu gidiş ne yöne?
Kızılelma
efsanesinden bu yana yüzünü Batı’ya dönmüş Türk milleti ne oldu da bin
yıllık batıya varma, batılılaşma emelinden caydı? Yoksa topluca amuda mı
kalktık ki, çocuklarımızın istikameti Afganistan’a, Pakistan’a, İran’a
çevrildi?
Not: Çizelgeler http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder