OKULDA YILDIZ SAVAŞLARI


OKULDA YILDIZ SAVAŞLARI 


Bir düğünde kaderin cilvesi olarak aynı masaya düştüğüm bir kadından duymuştum, insanlar artık “şey”leri harfle sınıflandırıyorlarmış. Methedeceği birinden bahsederken aynen şöyle demişti: Kendisi son derece A plus bir hanım.

Ne?
A+ bir hanım.
Ne demek yani?
En pahalı giysileri giyen, en lüks restoranlara giden, en mandagözü pırlantaları takan…


Ne kadar mide bulandırıcı! Nasıl da insafsız, maddeci ve aşağılık bir yaklaşım!

Oysa ta 1800’lerde, büyük düşünür Schopenhauer, dünyanın en yoksul insanı paradan başka hiçbir şeyi olmayandır demiş. Bu sözü Nişantaşı’nda, Bağdat Caddesinde ve sair münasip muhitte panolara asmalı!


***


Dünkü Hürriyet’in eğitim sayfasında, Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarı Yusuf Tekin’e dayandırılan habere göre özel okullar A, B, C ve D sınıfı olma üzere çeşitli kategorilere ayrılacakmış. Haber doğru çıkar da, özel okulları sınıflandırma işi uygulamaya geçerse neler olacak?

Ömründe bir tek gün devlet memuriyeti yapmamış olmakla övünen, 18 senesini ders başında geçirmiş biri olarak hemen özet geçeyim: Yapılacak tasnifin eğitime hiçbir katkısı olmayacak.
Olsa olsa özel okul velisinin “sizin okul neden bu kadar pahalı?” sorusu karşısında, idarecinin göstereceği, duvara asılı, yaldız çerçeveli bir sertifika olacak…


Bu can sıkıcı habere göre, okulların puan toplamak için aşağıda koyu renkle yazılan özellikleri taşıması gerekmiş. Gelin tek tek inceleyelim.
                                                      

Bağımsız okul binası
Eh, zincir okullar buradan puan kaybedecek. Aynı bina içinde 3-4 lisesi olan var.

Kütüphane
Kütüphanesi olmayan okul mu var? Ölçüt nedir? 5 raflı bir kitaplık da kütüphane sayılacak mı?

Beden eğitimi salonu
İyi hoş da, çocuklar zaten ömür boyu dört duvar arasında. Spor salonu yerine bahçe fena olmaz mıydı? Açık havada basketbol, voleybol…

Konferans salonu
Tabii sadece çocuklara nutuk çekmek için kullanılmayacaksa… Öğrencilerin sahneleyeceği tiyatrolar, konserler, dans gösterileri için de kullanılacaksa.

Yemek salonu
Yemek salonu yapmak zor değil. Koca okulu açan patron nasılsa 80 masayla 280 sandalyeyi de temin eder. Çocuklar orada sıcak yemek yiyor mu? Çıkan yemekler sağlıklı ve temiz mi? Yoksa kantine mi hücum ediliyor?

Yüzme havuzu
Bunun eğitim kalitesini, okul kalibresini nasıl arttırdığını bana bilimsel olarak açıklayana köşemi teslim edeceğim.

İbadethane
Bunun da eğitim kalitesini, okul kalibresini nasıl arttırdığını bana bilimsel olarak açıklayana köşemi teslim edeceğim. Ayrıca ibadethane öğrenciler için mi çalışanlar için mi? Öğrenciler içinse, mesela ders saatine denk gelen bir namaz vaktinde ne olacak? Dersler ibadet saatlerine göre mi ayarlanacak? İbadethane tanımının içinde cemevi, sinagog ve şapel de var mı? Okulda bir tek gayrı müslim öğrenci varsa o da ibadethane isteyebilecek mi?

Fizik, kimya ve biyoloji laboratuvarı
Haydi, devlet okullarında maddi imkânsızlıklardan fen laboratuvarı olmamasını, içimize sinmese de kabullendik diyelim. Bu madde puan almayan kalmasın diye mi yazılmış? Laboratuvarsız özel okul olur mu hiç?

20 yıl üzeri okullar on puan alırken 11-20 yıl arası olanlar altı, 1-10 yıl olanlar ise üç puan alacakmış.
Şarabın, peynirin, halının eskisi kıymetlidir de, okulun eskisini yenisine göre kıymetli kılan ne? Köklü olması falan denmesin sakın. Yabancı okullarındaki geleneğin, eğitim felsefesinin özel okullarda bulunmadığını bilecek kadar o sularda kulaç attım. 3-5 yılda bir öğretmen kadrosu değişen, müdürün hoşuna gidenin işe alındığı okulda gelenek mi olurmuş!

%20’nin üzerinde yüksek lisans yapmış eğitim personeli
Harika! 4 yıllık lisans eğitimi üzerine iki yıl da ihtisas yapmış hocalara koridorlarda, tuvaletlerde, bahçede nöbet tuttursunlar diye, öyle mi? Akademik yetkinliği yüksek öğretmen istihdamı iyi hoş da, bu meziyetten okul nasıl yararlanacak? YL sahibi öğretmen haftada 20 saat derse zorlanmaz, eğitim materyali üretme, eğitim programı geliştirme, stajyer öğretmen yetiştirme işlerinde görevlendirilirse elbette faydalı olur. Özel okullarda bu saydıklarım birer masaldır.

Okul yöneticilerinin proje alması, uluslararası projelere katılması
Faydalı olabilir. Tabii o yönetici görev başında 5 yıldan fazla kalırsa… Ve tabii o uluslararası projede edindiği bilgi ve deneyimi okula tatbik etmesi eğitimin kalitesini yükseltirken patronun kârını düşürmeyecekse…

Öğrencilerin bilgi ve becerilerinin ortaya çıkmasına yönelik çalışma yapılması, öğrencilerin öğrenme stillerinin belirlendiği çalışmalar yapılması
Yapılmıyor mu? 1000 – 2000 mevcutlu devlet okullarında bile yapılıyor. En azından rehber öğretmenler çuval dolusu evrak dolduruyor… Bu öğrenme stilleri meselesine de ayrıca temkinli yaklaşmak lazım. İlkokulda evet, çocuğa faydası dokunacaktır. Ama liseye gelmiş bir öğrenci artık hayata hazırlanıyor. Yarın bir gün üniversite hocasına tutup da “ben bu stilde öğrenemiyorum, bana çizerek anlatın” demesi tuhaf olmaz mı?

Öğrencilerin gelişim ve ihtiyaçları ile bireysel özelliklerini tanımaya yönelik kararlar alınması, ölçme değerlendirme analiz raporları ve öğrenci gözlem formları tutması
Haftada 18-20 saat derse giren bir öğretmen, girdiği tüm sınıfların öğrencileri hakkında tutulan raporları ve doldurulan formları okuyacak bile zaman bulamaz. Sadece evrak kirliliğine yol açacak bir ölçüt. Sonra ne karar alacak okul? Çocuk evde düzenli ders çalışmıyor, akşam saat 20.00’ye kadar okulda kalsın, nöbetçi etüt öğretmeni gözetiminde ödevlerini yapsın… Bunun dışında okulun alacağı herhangi karar uygulanabilir değildir. Bunu da lütfen ciddiye alıp uygulamaya kalkan olmasın. Bahse konu olan bir öğrenci, mahkûm değil!

Eğitim teknolojilerini kullanması, her ders öğretmenin kullanabileceği alanıyla ilgili eğitim materyalinin olması
Öğrenciler zaten her türlü teknolojiyi kullanır vaziyetteler. Hem de fazlasıyla! Öğretmenlere yeni eğitim araçlarını nasıl kullanacaklarının öğretileceği meslek içi eğitimlerden bahsedildiğini de sanmıyorum. Akıllı tahtası olana puan vermek için icat edilmiş bir ölçüt gibi görünüyor.

TEOG başarısı
Başarı çocuğun mu okulun mu? Yemin ederim çocuğun. Bir ödül verilecekse çocuğa verilsin. Okul zaten çuvalla para kazanıyor.

% 41 oranında lisanslı sporcu öğrencisinin, 5 ve üstü okul spor takımı olması
Bir okulun lisanslı sporcu öğrencisi, okul mevcudunun % 41’iyse, o okuldan TEOG veya LYS başarısı bekleyemeyiz. Çocuğu spora meraklı veliler, ne demek istediğimi gayet iyi anlıyordur. Spora yatkın bir öğrenciye günde 6-8 saat ders çalıştıracak, test çözdürecek bir eğitim modeli yok, olamaz da.

Okulda otomatik yangın söndürme sistemi olması, Z tipi yangın merdiven sistemi olması, 3 ve daha fazla güvenlik görevlisini 24 saat sistemine göre çalıştırması, okulda tam zamanlı doktor bulundurulması, her 350 metrekare kapalı alan için bir temizlik personeli çalıştırması, tuvalet temizliği ve temizlik malzemelerinin istenilen şartlara uygun olması, gıda hizmeti sunma göreviyle çalışan personele gıda güvenirliği sağlanması, insan sağlığının korunması ve gıdaya bulaşmaların engellenmesi amacıyla düzenleme yapılması
Nasıl yahu? Hâlihazırda yok mu, böyle değil mi? Yılda 30 bin, 40 bin, 50 bin TL ücret ödediğimiz okullarda bu sayılanların var olmadığını düşünmek bile istemiyorum.

Okul servis araçlarının %70’inin 5 yaş altında olması
Sağır sultan bile biliyor: Okullar servis işini nakliye firmalarına yaptırıyor. Kimi kurumun kendi nakliye firması var, kimi de dışarıdaki bir firmadan hizmeti satın alıyor. Bir başka deyişle out source ediyor ya da taşerona veriyor. Ne yani, şimdi okullar servis araçları satın alacak, bordrolu servis şoförleri istihdam edecek, öyle mi? Okul sahiplerini yan yollara sapmak zorunda bırakacak bir talep. Olacak iş değil zira… Temizlik ve güvenlik personelini bile okulun maaşlı elemanı olarak çalıştırmaktan kaçınan eğitim patronları ne yapacak bakalım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder