JOHN DEWEY VE EĞİTİMDE MERKEZİLEŞME


John Dewey , 1859’da ABD’de, Burlington, Vermont'ta dünyaya geldi.
Kısa bir öğretmenlik kariyerinin ardından felsefe alanında doktora yaptı ve sonra Michigan Üniversitesi’nde felsefe bölümünün başkanlığını üstlendi.
Daha sonraları Chicago Üniversitesi'ndeki görevi esnasında kamu eğitimiyle aktif olarak ilgilenmeye başladı. Burada 1896-1904 yılları arasında, çocuk eğitimi üzerindeki gözlemlerini derinleştirdiği meşhur “laboratuvar okul”u kurmuştur. Akademik kariyerinin geriye kalan uzun bölümünde Columbia Üniversitesi’nde profesör olarak çalışmıştır.
Dewey’e göre demokratik toplumun temel kriteri bireyin kendi yaratıcı potansiyelini toplumsal yaşama gönüllü katılımı suretiyle ve toplumun iyiliği için çalışarak açığa çıkarabilmesidir.
İnsan doğasının yaratıcı potansiyeline ve bireyde tesis edilmesi gereken katılımcı bir karaktere dayalı, aşağıdan yukarıya bir demokrasi ideali söz konusudur. İnsanın bireysel-psikolojik temelinden hareketle geliştirilen bu ideal bireyi toplumun iyiliği adına toplumsal bir çalışmaya davet etmek suretiyle birey ve toplum arasında bir denge arayışındadır.
Dewey’in eğitim reformuna olan ilgisi ABD ile sınırlı kalmamıştır. 1920’lerde Çin, Meksika, Japonya, Türkiye ve Rusya gibi modernleşen ve eğitim altyapılarını oluşturmaya çalışan ülkeleri ziyaret etmiş ve reform çabalarına destek vermiştir.
Dewey 1924 yazında, iki ay gibi sınırlı bir zaman aralığında Türkiye’ye gelmiştir. Bu ziyaretin hemen ardından yazdığı rapor on beş sene boyunca, 1939’a kadar Türkçe’de yayımlanmamış ve İngilizce orijinali ise ölümünün ardından, toplu çalışmalarının yayımlanması sayesinde ortaya çıkmıştır.
Dewey’in İstanbul, İzmir, Bursa ve Ankara’da, okulların kapalı olduğu yaz aylarında yaptığı incelemelerin sonucunda Türkiye’nin eğitimde reform çabalarına sıcak yaklaştığı, Ankara’da mahrumiyet koşulları altında altyapısı kurulan cumhuriyet idealinden etkilendiği ve bu ideale sempatiyle baktığı görülmektedir.
Yazdığı raporda, Türkiye’yi eğitimde “ aşırı merkezileşme ” çabalarına karşı uyardığı, maarif vekâletini “çeşitliliğin” esas alınması yönünde uyardığı dikkati çekmektedir. Ayrıca, köy enstitüleri fikri konusunda da Dewey’in esin verici olduğu ifade edilmektedir.
Dewey'in eğitim ile ilgili özdeyişleri arasında, takvimin bu sayfasında, haritanın bu parçasında yaşayan bizler için üzerinde öncelikle  düşünmeyi gerektireni belki de şudur:

Daha geniş bilgi için kaynak 

http://vivahiba.com/article/show/john-dewey-ve-egitimde-merkezilesme/ 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder